چه باید كرد ؟!
تبلیغات
ایمیل پشتیبانی سایت : info.barnamenevis [att] gmail [dot] com

چه باید كرد ؟!

چگونه هك نشویم ؟!
  روشهای ساده را به سادگی و با كمی دقت می توان مسدود كرد. مثلا رمزی انتخاب كنید كه حدس زدنش كار هر كسی نباشد. شماره تلفن , اسم , فامیل , شماره شناسنامه یا تاریخ تولید و تركیبی از اینها معمولا اولین چیزی است كه به ذهن هر كسی می رسد. سعی كنید در رمز انتخابی خود از پرانتز یا كروشه استفاده كنید یا حتی كاما كه اینها به ذهن هیچ هكری نخواهد رسید. هنگامی كه رمز خود را وارد می كنید مراقب باشید , كسی نزدیكتان نباشد. یا از كلید های منحرف كننده استفاده كنید. مثلا چند كلید الكلی بزنید و بعد با Backspace پاكش كنید كه اگر كسی هم دید , متوجه رمز شما نشود.

پشت كامپیوتر كسی كه به او اطمینانی ندارید , رمزی وارد نكنید. یا اگر مجبورید, با استفاده از كلید های Ctrl+Alt+Del و باز نمودن Task Manager كلیه برنامه های مشكوك را ببندید. معمولا اسامی آنها مانند Thief یا Keylogger یا keyl یا هر اسم مشكوك دیگری می تواند باشد. در موقع ثبت نام در سرویسهای Hotmail و Yahoo به شما تذكر داده می شود كه كاركنان شركت سرویس دهنده به هیچ عنوان از طریق Email از شما درخواست Password نمی كنند. پس هیچ گاه از طریق هیچ Email ی رمز خود را وارد نكنید. از جایی اینترنت تهیه كنید كه امنیت بیشتری دارد و تجربه كارشان بالاست. زیرا علاوه بر منشیان بی تجربه كه بعضاً رمزها را برباد می دهند , اگر شبكه (ISP) هك شده باشد , دیگر از دست شما كاری بر نمی آید و رمز شما و دیگر كاربران در خطر می باشد.

احتمال حمله با روش تخصصی كه در بالا توضیح دادم به كاربرانی كه از سیستمهای Instant messaging مانند Yahoo messenger یا MSN messenger یا ICQ و ... استفاده می كنند بیشتر است چون اینگونه برنامه ها به راحتی IP شما را در اختیار هكر قرار می دهند و همواره یك پورت آزاد را اشغال می كنند و معمولا به صورت مستقیم با كاربر مقابل در ارتباط هستند. مخصوصا در مواقع ارسال و دریافت فایل. پس اگر می خواهید در امان باشید از این برنامه ها استفاده نكنید.
ولی امروزه در ایران اینترنت بدون اینگونه برنامه ها فایده ای ندارد ! پس هیچگونه فایلی را كه از افراد ناشناس فرستاده می شود , باز نكنید.
حال اگر كامپیوتر شما از قبل آلوده شده باشد چه باید كرد ؟!

اگر مطئمن ترین راه را می خواهید. كامپیوتر خود را فرمت نموده و دوباره ویندوز را نصب كنید. زیرا اغلب ویروس كشها قادر به شناسایی یا پاك نمودن بسیاری از این نوع ویروسها نمی باشند. ولی معمولا این روش به صرفه نیست. كاری كه من برای مبارزه با این نوع ویروس ها (كه نمی دانم آیا به آن مبتلا هستم یا خیر) كردم این است كه یك ویروس كش جدید نصب نمودم كه هر هفته آنرا Update می كنم. من Norton Antivirus 2003 را پیشنهاد می كنم كه خود به صورت اتوماتیك هر 10 روز یكبار به روز می شود.
حال اگر ویروسی پیدا شد كه ویروس كش من نتوانست آنرا شناسایی كند چه ؟!

همانطور كه گفتم فایلی كه در حافظه شما اجرا می شود و كامپیوتر شما را به عنوان Server آماده حمله هكر می كند برای اتصال به اینترنت و فرستادن اطلاعات احتیاج به یك پورت آزاد دارد. روشهای زیادی برای مسدود نمودن پورت های آزاد وجود دارد. همواره در ایران رسم است كه می گویند اینترنت بدون Proxy بهتر است ولی باید بدانید كه Proxy نه تنها سرعت كار شما در اینترنت را بالا می برد بلكه جلوی حمله هكرها را نیز می گیرد.

روش دیگر استفاده از Firewall می باشد. امروزه بسیاری برنامه های كم حجم با عنوان Firewall خانگی وجود دارند.
شما با استفاده از یكی از این برنامه ها می توانید به راحتی هرگونه رد و بدل شدن اطلاعات بین كامپیوتر خود و اینترنت را ببینید و كنترل نمایید.برنامه ای كه من پیشنهاد می كنم ZoneAlarm می باشد. با نصب این برنامه هرگاه , برنامه ای بخواهد با اینترنت تبادل اطلاعات نماید ابتدا به شما تذكر می دهد و شما می توانید اگر برنامه مشكوكی بود اجازه فرستادن اطلاعات را از او صلب كنید. در ضمن هیچ شخص و برنامه ای هم نمی تواند بدون اطلاع شما از بیرون به كامپیوتر شما وصل شود. ویندوز XP از نظر امنیت در شبكه بسیار پیشرفته است و احتمال هك شدنش كمتر است , پیشنهاد می كنم از این ویندوز استفاده كنید.
در آخر باید بگویم هیچ روشی به صورت 100% شما را ایمن نمی كند. فقط سعی می كنیم احتمال هك شدنمان را پایین بیاوریم
محمد رضا فرخی



  • 255 بار
  • یک شنبه 10 آبان 1394